[interview] Waarom Albert Heijn's Emma Coles afrekent met suikerbommen

  • Food-en-retail
  • 18 jan 2017 @ 09:17
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodInnovatieDesignonderzoek

Het afgelopen jaar verlaagde Albert Heijn het suikergehalte in veel huismerkproducten. Als hoofd van de afdeling Sustainable Retailing heeft Emma Coles een grote rol gespeeld in deze ontwikkeling. Hiermee loopt AH voorop in het gezonder maken van eetwaren. 'In zo'n honderd eigen merk-producten zit nu tien tot veertig procent minder suiker.' Drie korte vragen over suikerreductie beantwoord.

1. Waarom richt Albert Heijn zich nu op suikerreductie?
Coles: 'Volgens de richtlijn van de Wereldgezondheidsorganisatie moet je niet meer dan 10 procent van je calorieën uit suiker halen We weten dat veel consumenten te veel suiker binnenkrijgen zonder dat ze dat beseffen. Een manier om ze te helpen is als wij het suikergehalte in onze producten verlagen.'

2. Hoe pakt Albert Heijn dat aan?
'We kozen producten die vaak door families worden gegeten en waar relatief veel toegevoegde suikers in zitten. Daar probeerden we minimaal tien procent suiker uit te halen, zonder de smaak te beïnvloeden. Dat lukte. Uiteindelijk kwamen we tot de honderd eigen merk-producten, waar nu tien tot veertig procent minder suiker in zit.' 

3. Minder suiker, dat proef je toch?
'Nee, vaak niet. Ik heb zelf getest bij collega's. Ik bakte drie soorten brownies. Een met de normale hoeveelheid suiker, een met een kwart minder suiker en een met de helft minder. Veel Albert Heijn-collega's proefden het verschil echt niet.'



     Emma Coles

Lees hier verder over de AH marketing en aankondiging suikerreductie
* Volg op platform Food&Retail de suikerdiscussie
* Reactie Kenniscentrum Suiker
















     Persfoto waarmee AH de reductie van 250 miljoen suikerklontjes uit het aanbod belooft.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken